دوربین مدار بسته / مقالات دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط : درنا

 

مثال های متعددی از شرکت های شناخته شده b2b در سایت ها موجود است. یکی از موفقترین شرکت های ارائه دهنده خدمات b2b شرکت باکس است. سایت این شرکت را مشاهده کنید(box.com). از دیدن مشتریان آن انگشت حیرت به دهان خواهید گرفت. ماکروسافت یکی از مشتریان این شرکت است. شرکت باکس خدمات کلاد ارائه میدهد. مطمئنا بسیاری از خوانندگان این مقاله حتی اسم این شرکت را نشنیده اند. این شرکت b2b خدمات خود را صرفا به شرکت ها ارائه میدهد. شرکت مشابهی به نام دراپ باکس، خدمات کلاد را بصورت عمومی در اختیار کاربران قرار میدهد. تفاوت این دو شرکت در مشتریانشان است. هر شخصی از هر جای دنیا میتواند براحتی از خدمات دارپ باکس استفاده کند. برخی از خدمات آن حتی بصورت رایگان ارائه میشوند. احتمالا بسیاری از ما از این سایت بصورت موقت برای نگهداری اطلاعات بانک داده و یا ایمیل برای انتقال آن به یک بانک و یا ایمیل دیگر استفاده کرده ایم. در مورد شرکت باکس باید گفت که مشتریانش را شرکت های بسیار بزرگ تشکیل میدهند. از نظر هزینه خدمات شرکت دراپ باکس رایگان و یا بسیار ارزان است و اگر کسی قصد استفاده از خدمات پولی این شرکت را داشته باشد. براحتی میتواند از عهده هزینه های آن بر بیاید. در عوض هزینه خدمات شرکت باکس بسیار گران قیمت است. کیفیت خدمات این دو شرکت هم متفاوت است شرکت باکس از دیوارهای آتش بسیار حرفه ای و سرورهای بسیار قدرتمند استفاده می کند. شرکت دراپ باکس در خدمات رایگان خود از سرورهای ارزان قیمت بهره میبرد.

از مقایسه این دو شرکت میخواهیم به این نتیجه برسیم که b2b یک تجارت با تعاملات کم تجاری و سودهای کلان میباشد، که خدمات در آن بصورت بسیار حرفه ای ارائه میشود. خدمات و کالاهای شرکت های b2b باید چنان با کیفیت باشند که یک شرکت نتواند جایگزینی برای آن بیابد.

 

تجارت b2b

 

یک مثال ساده برای پاسخ به سوال بازاریابی b2b چیست:

شرکتی را تصور کنید که بیش از 1000 کارمند دارد و میخواد برای آن ها کامپیوتر تهیه کند. قطعا اگر چنین شرکتی در ایران باشد بازاریاب خود را برای خرید ارزانترین کامپیوتر به سراغ فروشندگان کامپیوتر میفرستد. ولی فرض کنیم که یک شرکت حرفه ای بخواهد چنین خریدی انجام دهد. قطعا این شرکت این مقدار کامپیوتر را از یک شرکت تولید کننده مانند اپل ، دل، ایسر،... تهیه میکند. اگر این معامله بین دو شرکت صورت گیرید. یک تجارت b2b صورت گرفته است. (مثال از مجله B2B Marketing magazine انتشار پاییز 2017 میباشد.)

تجارت b2b که بصورت عامیانه بازاریابی B2B امیده میشود. عبارت است از فروش کالا و خدمات یک شرکت به شرکتی دیگر. تکنیک های بازاریابی b2b بسیار شبیه تکنیک های بازاریابی برای مصرف کننده نهایی هستند. برخی از شرکت های b2b ترجیح میدهند که از تبلیغات گسترده که توسط عموم مردم دیده میشوند خود داری کنند. در ایران شرکت های b2b اغلب متعهد میشوند که به هیچ عنوان تبلیغ و عرضه کالا و خدمات تک فروشی نداشته باشند. به این ترتیب برای بازاریابی، نیازمند روشهای معرفی کالا و خدمات جدیدی هستند که تنها مشتریان بلقوه آنها را هدف قرار دهد. بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین روش های بازاریابی b2b در دنیای امروز محسوب میشود. بازاریابی b2b به روش های منحصر به فردی صورت میگیرد. در بازاریابی b2b برخلاف بازاریابی برای مصرف کننده نهایی، مبلغ و قیمت کالا تنها عامل موثر در معملات نیست و مواردی مانند کیفیت محصول، زمان ارسال کالا، توان تولید کالا، بسته بندی کالا و بسیاری موارد دیگر در انعقاد یک قرارداد b2b موثرند.

تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند. 

تبلیغات درون متنی

نحوه کارکرد شبکه های اجتماعی برای بازاریابی b2b

تجارت های b2b به دو دسته تقسیم میشوند. که این دو دسته عبارتند از 1- تجارت هایی که کالا و خدمات عرضه شده برای فروش مجدد به مخاطب میباشد. 2- تجارت هایی که کالا و خدمات خریداری شده برای استفاده شرکت خریدار میباشد و به فروش مجدد نخواهد رسید. در این قسمت از مقاله نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی توسط این دو را تشریح خواهیم کرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی b2b بصورت مصرف کننده نهایی

در این حالت میتوان با تمام توان در همه شبکه های اجتماعی فعالیت و کمپین های تبلیغاتی راه اندازی کرد. مشتریان بلقوه را شناسایی کرد و آنها را هدف تبلیغات قرار داد. یکی از مثال های موفق در این زمینه عرضه روترهای جدید شرکت Cisco میباشد. شرکت سیسکو با تنها با کمپین در شبکه های اجتماعی اقدام به عرضه این محصول کرده است. هنگامیکه میگوییم تنها با بازاریابی در شبکه های اجتماعی محصول را معرفی کرده است. منظور این است که برای صفحه فروش محصول در سایت بعنوان صفحه فرود ایجاد کرده و در شبکه های اجتماعی اقدام به تبلیغات نموده است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی b2b بصورت واسطه ای

در این شکل از تجارت b2b کالا و خدمات خریداری شده برای ارائه به یک خریدار ثانویه است. هنگامیکه از این روش تجارت b2b استفاده می کنید. محدودیت هایی در تبلیغات عمومی و عرضه کالا و خدمات خود بصورت خرده فروشی خواهید داشت. برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای این سبک از تجارت b2b کافیست که مشتریان بلقوه را شناسایی کرده و برای آنها تبلیغات ایجاد کنید. دربرخی شبکه های اجتماعی امکان محدود کردن کاربران برای دیدن پست ها وجود دارد. این قبیل شبکه های اجتماعی بسیار برای این سبک بازاریابی b2b مناسب میباشند. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی ارائه دهنده این خدمات است.

 

شیوه های رایج B2B

 

شیوه های رایج بازاریابی b2b کدامند

موفقیت بازاریابی b2b میتواند توسط تبلیغات در رادیو و تلویزیون تامین شود، شرکت کردن در نمایشگاه های صنایع یکی دیگر از روش های معرفی محصول به مصرف کنندگان است. شرکت های بزرگ برای خریدهای عمده خود حتما به نمایشگاه های مرتبط مراجعه می کنند. برخی روش های بازاریابی b2b عبارتند از:

  1. برگزاری سمنیارهای تخصصی برای معرفی کالا و خدمات شرکت خود
  2. راه اندازی غرفه در نمایشگاه های معتبر
  3. بازار یابی ایمیلی دار بلقوه
  4. حفظ حضور فعال در شبکه های اجتماعی
  5. حضور در رخدادهای صنعت خود و ایجاد پل های ارتباطی فروش کالا و خدمات

ایجاد ارتباطات انسانی میان خود و صاحبان شرکت های خریدار محصول، یکی از مهمترین بخش های بازاریابی  است. در این قسمت تفاوتی میان شرکت های بزرگ و یا شرکت های کوچک وجود ندارد. برای پایداری فروش و خریدهای بیشتر مشتریان باید برای ارتباط پایدار برنامه ریزی کرد.

در آمدهای حاصل از تجارت b2b بسیار بالاست. بنابراین شرکت های که به این تجارت دست میزنند بسیار حرفه ای عمل می کنند. برای پیوستن به بازارهای b2b نیاز است، که سطح کالا و خدمات خود را به سطح حرفه ای ارتقاء دهید. شرکت های بزرگ در ایران سالانه مبالغ هنگفتی را برای خرید کالا و سفارش خدمات هزینه میکنند. برای قرار گرفتن در لیست شرکت های فروشنده کالا و خدمات به شرکت های بزرگ باید تلاش کنید و ارتباطات خود را گسترش دهید.

بازاریابی b2b توسط چه شرکت هایی اجرا میشود

در بالا گفتیم که دونوع شرکت b2b وجود دارد. گروهی که کالای مصرفی شرکت های دیگر را عرضه میکنند و گروهی که کالا را برای فروش دوباره به مصرف کننده نهایی میفروشند. گاهی محصول تولید شده توسط یک شرکت برای مصرف کننده نهایی قابل استفاده نیست و نیاز به یک مرحله فراوری برای عرضه به مخاطب نهایی دارد. مثلا فولاد، قطعا مشتری نهایی هیچ استفاده ای از شمش فولاد نمی تواند داشته باشد وکارخانجات تولید فولاد محصول خود را به کارخانه های تبدیلی میفروشند تا بعد از فراوری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

این امر برای شرکت های ارائه دهنده خدمات هم صادق است. مثلا خدمات اینترنت مخابرات در ایران هم به صورت فروش به شرکت ها و هم به کاربران نهایی صورت میگیرد و برخی از شرکت های خریدار این خدمات آن به مشتریان نهایی عرضه میکنند و برای ایجاد صرفه اقتصادی از سرورهای اختصاصی خود را برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند، تا بتوانند از نظر قیمت و خدمات با مخابرات رقابت کنند. در واقع خدمات خریداری شده را فراوری می کنند.

پانسیل های بازار b2b در ایران

یکی از جذاب ترین بازارهای b2b در ایران خرید های سالانه ادارات دولتی است. حجم بالای خرید این ادارات باعث میشود که شرکت های ارائه دهنده کالا و خدمات به شرکت های دولتی بتوانند براحتی نرخ فروش خود را از رقیبان خود که بصورت خرده فروشی کالا و خدمات عرضه می کنند بالاتر ببرند. اصولا در کشورهایی که تورم اقتصادی بسیار بالاست و ریسک سرمایه گذاری از حد معقول فراتر میرود. بارزترین بازار b2b دولت میباشد. اما این امر با ورود اینترنت به این بازار کمی تغییر کرده است. اینترنت امکان عرضه کالا به سراسر دنیا را فراهم کرده است. تجارت های b2b که میخواهند با شرکت های بزرگ کار کنند براحتی میتوانند از این بستر برای کسترش ارائه خدمات خود به سراسر کره خاکی بهره ببرند. چندین شرکت نرم افزاری تایلندی وجود دارد که با کمک بازاریابی b2b به شرکت های آفریقایی محصولات خود را عرضه می کنند. آنها توانسته اند با کمک تکیه بر کیفیت کالای خود، با شرکت های بین المللی بزرگی مانند ماکروسافت رقابت کرده و از آنها پیشی بگیرند. برای پیوستن به این شرکت ها باید کیفیت خود را در سطح بین المللی بالا ببرید. متاسفانه هیچ کدام از شرکت های فعال در زمینه نرم افزار در ایران از استاندارد های بین المللی پیروی نمی کنند. که این امر باعث میشود که نرم افزارهای آنها قابل عرضه در بازارهای بین المللی نباشد. اما چندین شرکت تولید بازی های کامپیوتری به این موفقیت رسیده اند و حتی بازی های خود را بر روی سرورهایی در سراسر دنیا نصب و از تمام دنیا بازیکن و درآمد دارند.

 

سخن پایانی

بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. 

 

 




:: برچسب‌ها: بازاریابی ایمیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: